lördag 26 maj 2012

Tillökning


Kycklingar har anlänt! *s* Såg två redan igår, men eftersom hönan låg kvar ville jag inte störa henne. Idag har jag sett ytterligare en, men tänker vänta till i morgon innan jag tar bort de ägg som finns kvar.

Den här hönan är inte den bästa på att ruva; hon täcker inte alla äggen på ett optimalt sätt trots att hon legat stabilt. Det har hela tiden legat ägg utanför henne... Jag misstänker att det kommer att finnas ofullgångna, levande foster i de ägg som är kvar för hon måste nu gå av för att se till att de små som lever kan börja äta. I två dygn klarar sig kycklingar utan föda när de är nyfödda - sen måste de upp och äta på egen hand.

Saknar Gullan dvärghöna som bodde hos mig på Lensjöås för många år sedan. En sommar var hon försvunnen, och jag trodde att hon blivit uppäten av en räv eller duvhök. Några veckor senare kom hon fram med 17 (!) kycklingar i släptåg!!! På egen hand hade hon först lagt alla äggen uppe på höskullen, sedan ruvat fram dem. En helt fantastisk liten höna - one of a kind *s*.

 Hallon älskar vatten som sprutar, och kan stå vid dammen och "äta" från fontänen hur länge som helst

Inga kommentarer: