onsdag 2 januari 2013

Småfåglar och råttor



Matade i många år mina trädgårdsfåglar med solros-, hampa- och diverse andra frön. Det var självklart väldigt populärt, och jag hade stor variation på arter utöver de vanligaste. Bland annat kom en vacker stenknäck ofta och tog sig några korn. Fåglar har inte särskilt gott bordsskick, utan skvätter runt med skal etc så det blir stora högar på marken under matplatsen vilket fick oanade konsekvenser...

En dag fick jag nämligen se någonting som inte alls såg ut som en fågel, och som tagit sig fram till det digert uppdukade matbordet - en stor RÅTTA! Vid närmare studie var det uppenbart att den (eller de skulle det visa sig) varit där ett tag, för i snön var en stig upptrampad vilken ledde vidare upp på stenmuren och ut under planket.



 Tyvärr bosatte sig råttorna sedan under en lång tid hos mig, och gnagde sig bland annat in i det nybyggda hönshuset. Fick sluta mata småfåglarna och ta hit Anticimex som hjälpte mig att bli kvitt skadedjuren - jag vill inte veta hur de bar sig åt, men när det vårades det året och frosten släppte så spred sig en näst intill outhärdlig stank på ett ställe i huset. En stank som inte försvann på flera veckor...


I några år vågade jag inte mata fåglarna alls, men numera serveras det talgbollar, äpplen och jordnötter väl dolda i en "nätbur" = inget spill, och förhoppningsvis inga fler objudna gäster. De enda som nu hälsar på är blåmesar, talgoxar, gråsparvar, nötväckor, koltrastar, en större hackspett och en och annan skata. Det känns ändå som en hyfsad kompromiss, och det är så mysigt att ha fått tillbaka de små vännerna.

 
Fullmånen i fredags fångad med blixt...
 

... och utan.

*****
Nu är det slut med julgröt till frukost och åter till den gamla vanliga vintergröten med havre- och råggryn, blåbär, hallon och mango. Laxpaté finns det dock kvar av i frysen, så den kommer jag att kunna frossa i ytterligare en tid!




 



3 kommentarer:

Olivia sa...

Kul att du skriver igen efter att det varit väldigt dåligt med uppdateringar sedan i sommras :)

Fina vinter! Hoppas den kommer tillbaka. Antingen det eller vår.

Åh, din laxpate är så god.
<3

Sökarens sa...

Är periodare när det gäller bloggandet, som du vet ;-).

Ja, när det var vinter var det helt underbart men nu verkar det som att vårfloden redan är här... kan ju alltid hoppas att kylan kommer tillbaka igen - vill ju ha massor av snö så att det går att åka skidor igen.

Nu MÅSTE vi snart ses igen!!! Kan du inte komma ut och hälsa på oss?! Kram <3

Y sa...

Ja, mössen kanske inte är roliga, men de är inte råttor i alla fall. =)

Vilken vacker bild på spegeln!!