söndag 19 maj 2013

Lyckliga, vårystra kossor!



Tittut, vem e du?


Blir så lycklig och imponerad över att det finns eldsjälar som går mot den storskaliga strömmen och driver jordbruk på ett djur- och naturvänligt, ekologiskt, ytterst småskaligt och omsorgsfullt sätt! En sådan bonde, Folke Eriksson, fick jag kontakt med i höstas, och han bor dessutom i ”min” kommun vilket känns extra trevligt. Av honom får jag köpa nyttig havre, till både min och hönsens glädje.


Fjolårskviga som tillsammans med övriga jämngamla går på lösdrift

 Gården på 27 ha ligger strax utanför Gråbo med fantastisk utsikt över ett levande odlingslandskap, och med en liten ås i ryggen. Där hålls för närvarande sju amkor, en egen tjur, fjolårets kvigor/stutar och årets småkalvar - inalles 27 djur.
Och så det fuxfärgade ardennerstoet Tess, inte att förglömma!


Det finns verkligen inget mjukare än en hästs mule...


Tess är så lik vår ardennervalack, Pelle, som i många år tjänade familjen i både skogen och på åkrarna! 


Det sägs ju att kor har snälla ögon - men titta på det här!!!

Korna (som är av köttrasen Siemmental) äter ekologiskt ensilage och kraftfoder som odlas på gården. De går ute på bete hela sommaren tillsammans med tjuren, och blir betäckta på naturligt sätt vilket nog måste sägas vara väldigt ovanligt nuförtiden. Nio månader senare föder de sina kalvar som sedan får gå med sin mamma och dia ända fram till hösten, och därefter stannar de ytterligare cirka ett och ett halv år på gården innan det är dags för dem att bli antingen mat (stutarna) eller amkor.
Helt underbart, och jag blir liksom alldeles varm i hjärtat när jag är där och hälsar på och får träffa alla dessa vackra, vänliga kor!


Tjuren t.v. får bara se men inte röra, hela vintern lång...


Ladugården är gammal med precis ALL den charm som en sådan innehåller, och jag blir helt nostalgisk eftersom det var exakt så det såg ut hemma hos oss när jag växte upp. Uppbundna kor som sticker fram huvudet mellan järnstänger och äter från ett upphöjt cementbord där maten läggs ut – tänk så många gånger jag hjälpte till att utfodra våra djur på det sättet när jag var liten! Och jag kan fortfarande känna hur det kändes att stoppa in fingrarna i munnen på en liten dikalv, och låta den suga jättehårt och slicka med sin sträva tunga.


Bråttom, bråttom blir det när grindarna öppnas och friheten hägrar... (foto Yo)


Yippie, så härligt! (foto Yo)

I fredags var det dags för kosläpp i liten skala, då alla djuren fick komma ut i hagen närmast ladugården en stund. På kalvars vis så kesades det runt hej vilt, och tjuren måste ha väntat länge på närkontakt med motsatta könet för han hann knappt utanför grinden innan han försökte betäcka en av korna J.


Ska vi?! (foto Yo)

En lycklig tjur (foto Yo)

Det här sättet att bedriva jordbruk på är säkerligen inte någon strålande ekonomisk affär, och när Folke drar sig tillbaka så kommer förmodligen ingen annan att ta över och driva gården på samma sätt. Det är nämligen inte så man gör idag, utom möjligtvis som ekobonde…
Men åhhhh, vilken förlust det kommer att bli! För VARFÖR måste allt vara megastort, megalönsamt, megaeffektivt = megaproduktion i fabriksmiljö?!



Pfrrfrrf, vad gott det luktar jord! (foto Yo)


Snygg uppvisningstrav (foto Yo)


TACK till Folke som generöst tagit emot oss och berättat om sitt sätt att bedriva lantbruk.
Som avslutning kommer ytterligare några exempel på vårystra kalvar med massor av spring i benen! 


(foto Yo)


(foto Yo)


 Skolexempel på kesande J (foto Yo)


(foto Yo)

5 kommentarer:

Y sa...

Underbara Folke! Önskar det fanns fler som honom, fler gårdar som brukades på det sättet...

Bondmoran sa...

Hej svejs
Jag googlade bilder på kossor och hittade dina bilder. ÅHHH vad underbara :-D Jag älskar kossor :-) Speciellt mina egna så klart men bilder på kor kan man inte se sig mätt på.

Nu ska jag läsa vidare och se vad du är för en :-)


Kram
/Bondmoran
www.bondmoran.nu

Sökarens sa...

Men vad kul att du hittade hit när du googlade, och vad roligt att du tyckte om det du såg :-). Så du har egna kossor du, lyckost dig <3. Kram, kram!

Ainosofia sa...

Lovely :))))

AINOSOFIA

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Så härliga bilder!
Man mår bra när man ser och hör hur fint djuren har på bondgården.
Kram Anette