tisdag 17 juni 2014

Med lust och fägring stor

Klicka på bilderna för bättre upplösning
Favoritaklejan 'Nora Barlow'

"Att vakna en morgon då himlen är blå
och finkarna gnyr som besatta
och öppna sin stugdörr och barfota gå
på vildgräsets daggiga matta
kan låta de saligas fröjd slippa lös
och göra den trögaste själ religiös"
                                         Alf Henriksson



Nu är det färdigsått & utplanterat, och krukeriet är nästan tömt på alla plantor som dragits upp under våren. Att göra i ordning det gamla stallet/motorcykelgaraget (som var fyllt med en massa "skräp"), är nog bland det bästa jag har gjort! Nu finns allt som hör trädgården till samlat på ett ställe, och genom att rummet har sydvästfönster så är det perfekt att placera sådder i.



Nyinredda krukeriet

Eftersom det isolerats så blir det även möjligt att övervintra känsliga växter och pelargoner som gärna har det ljust och svalt. En frostvakt kommer kanske att behövas om det blir en sträng vinter.


Vad gäller odlingarna så kommer vi i år att pröva ett, för oss, nytt koncept genom att det till övervägande del blir odling i pallkragar. En del har vi samlat ihop här hemma, några har vi fått levererade av en snäll bekant och så har vi dessutom investerat i några nya - inalles 16 stycken. Ska bli sååå spännande att se om det blir någon skillnad på skörden jämfört med att odla direkt i jorden. Att det blir väldigt mycket enklare att luckra och rensa är jag helt övertygad om, och genom det hoppas jag även slippa den tunga, om än roliga, vårgrävningen nästa år :-).



Så här har grönsakslandet sett ut i många år ...


... men i år blev det så här

För att få bästa möjliga livsbetingelser och motståndskraft mot diverse ohyra för de olika grönsakerna så tillämpar vi samodling (exempelvis varannan rad lök varannan morot) och växelbruk. Hittills har vi haft en treårscykel, men i år ska vi försöka oss på att även odla kål så då blir det en fyraårscykel som fungerar som följer:


år 1; ärtor/bönor tar upp kväve ur luften som de drar ner och ger jorden näring


år 2; kålgrönsaker som är väldigt näringskrävande


år 3; rotfrukter/lök som nöjer sig med lite mindre näring


år 4; potatis som är den växt som kräver minst



Med värmens, solens och regnets hjälp ser det ut så här den 15 juni. Mellan lökarna skulle det kryllat av morotsblast, men första sådden grodde inte och andra sådden sprätte hönsen bort... Tredje sådden gillt kom i jorden först igår. 


Varannan vecka under hela växtsäsongen vattnar vi med nässelvatten som är ett helt fantastiskt bra gödselmedel, men också allmänt stärkande för grönsakerna. Receptet fick jag från boken "Odla utan gifter" av Meta Strandberg som 1973 var den första trädgårdsbok jag köpte, och som jag fortfarande har stor nytta av - vissa kunskaper håller verkligen i längden :-)!


*****

Att komma ut i trädgården på morgonen, strosa runt och se om något slagit ut eller kanske ätits upp av sniglar under natten är lika härligt precis varenda dag. Nästan lite grand som att träda in i Edens lustgård så som jag föreställer mig att den var; gamla knotiga träd, tufsig, fylld av fågelsång, dofter och "lust och fägring stor".


Och jag tycker så mycket om alla mina blommor, buskar och träd. Förstås :-). Trädgården är verkligen inte alls märkvärdig på något sätt och det finns inga rara växter, men en hel del gamla sorter och mycket matnyttigt för fjärilar, humlor och bin. Hos vissa av växterna stannar jag just för tillfället extra länge men av olika anledning;



Gullbågen sprider sig villigt mellan stenarna i skuggan under ett av äppelträden, och blir så otroligt vacker när den låga kvällssolen når den i motljus!



Rosa stjärnflocka 'Rubra' som kan tyckas ganska oansenlig på håll, men när man kommer nära så är den helt underbart mångfacetterad!



 Och så de fantastiska luktpionerna 'Catherine Fonteyn' som man kan plocka in och njuta av på köksbordet



Nyplanterade clematisen 'Piilu' lade all sin kraft på att blomma, till skillnad från likaledes nya 'Rouge Cardinal' som klättrat iväg ett par meter på höjden men hittills bara fått en enda blomma - älskar olikheterna! 

Sen finns ju alla de där växterna som, ibland helt på egen hand, hittar in i trädgården och som jag med stor glädje låter hållas;


Ängen där vi bara klipper en smal gång och som för varje år får fler och fler vilda blommor och gräs - snart kan vi plocka vår midsommarbukett att lägga under kudden


Smultronplantan som bestämt sig för att i skuggan vid min altantrappa är det trevligt att bo


Ormbunkar dyker upp överallt - här har en slagit rot vid dammen


Den här späda och jättesöta lilla murrevan dök plötsligt upp och började alldeles av sig själv täcka in en stor del av husgrunden, de fula rören till bergvärmen och är nu på väg ner i källartrappan - växtkraft!


Penseér självsår sig också i den magraste jord, och måste när de är bebisar skyddas för att inte bli nedtrampade av små barn- och hundtassar


Och så har vi då ogräset kers som när den blommar i rätt miljö är sååå fin, men som på fel ställe ger mig gråa hår...


Skulle kunna fortsätta berätta om, och visa bilder på, allt som blommar just nu - honungsrosorna, schersminen, praktlysingen, paradisbuskarna, riddarsporrarna, örtagården med mina absoluta favoriter backtimjan & stäppsalvia, flädern etc etc ...

... men nu måste jag hejda mig och bara säga:

TREVLIG MIDSOMMAR!



Massor av fläderblommor blev det, och många saftsatser som kommer att bli glassar, parfaiter och cheesecakes i sommar :-)








2 kommentarer:

Yo sa...

Ja, det är verkligen underbart i trädgården, och man kan aldrig se sig mätt... :)

Yo sa...

Och jättefina bilder!!!